עשרה ימים לפני שאנחנו שבים לחיקו של שעון הקיץ, תקף אותנו גשם. בשש בבוקר. מרץ המשוגע הרוויח את הכינוי שלו בכבוד. עם כמה מטריות ביד, אנו מגיעים לחניון של אצטדיון פתח תקווה ומתחילים מיד בטקס חלוקת המפתחות. כיאה לתל אביבי אמיתי, מיד לקחתי את המפתח של הרכב הקטן ביותר במבחן הזה, אורה פאנקי קאט, הרכב היחיד במבחן זה שאינו דגם פנאי. בזמן שאני מנסה להבין איך מציגים את אחוזי הסוללה במסך, יתר הנהגים כבר הספיקו להתמקם – מימיני ג'ילי גאומטרי C לבן, משמאלי BYD אטו 3 אדום ואייווייס U5 בתכלת.
 

הדרך

נקודת היציאה הפעם היא אצטדיון פתח תקווה. בתחילה הכוונה הייתה לנסות להגיע לאילת (360 ק"מ), אך כבר בתחילת הנסיעה ניכר שהטווח הריאלי של חלק מהמתמודדים שווה או קטן למרחק מאילת. שקלנו לנהוג במהירות זחילה ללא מיזוג או חימום רק בכדי להגיע ליעד ולצלם עבורכם תמונת ניצחון, אבל בעולם האמיתי אף ישראלי לא יעז לנהוג במשך שעות ללא מזגן, רדיו או מהירות תלת ספרתית על הצג. אז גם אנחנו לא.

עם סוללה מלאה ומעט אופטימיות קיווינו להגיע לפחות ליטבתה, או עד לפונדק הק"מ ה-101 (270 ק"מ), עבור אלו שלא יצלחו את הדרך. 

מבחן טווח השוואתי למכוניות חשמליות
צילום: עזרא רפאל
 

המסלול

המסלול שנקבע הוא כביש 5 וכביש 6 עד כביש 31 לערד, המשך מזרחה ופנייה ימינה-דרומה בצומת חתרורים (לכביש 258) לעבר כביש 25, ובצומת צפית לעבר צומת הערבה ומשם לאילת. כך שיש לנו גם פקקי בוקר, גם כביש מהיר, עלייה מתונה וממושכת לערד, ירידות תלולות לצומת הערבה. מהירות הנסיעה נקבעה ל-100 קמ"ש, והשתנתה מעט כלפי מטה לפי הכביש, כלפי מעלה לפי התנועה.

על מנת שהרכב הראשון בשיירה לא יאלץ להתמודד עם הרוח יותר מאחרים, בכל עצירה התחלפו המיקומים. עד תום המסלול כל רכב הספיק לבלות גם בראש השיירה, גם באמצעה וגם בסופה, באופן שווה.

עוד הערות
חלק מהדגמים – המופיעים לפי סדר הא"ב – מוצעים במספר גרסאות מנוע/הנעה/סוללה, ויש התייחסות לכך עם הצגתם כאן; כדי למקם אותם לצורכי השוואה, צוינו הקטגוריות שלהם; כפי שידוע, מה שהיה מקובל בתחום זה משתנה, גם בממדי בסיס הגלגלים שהוא "הנתון הקובע", ובמקרים מסוימים הם ארוכים מהמקובל, אפילו בהרבה; המחיר הוא לגרסה הנבחנת, וטווח מחירים מובא לפי רמות גימור; נתון האנרגיה האצורה בסוללה מובא בקוט"ש 'ברוטו'.

ג'ילי גאומטרי C
צילום: עזרא רפאל
 

המתמודדים

ג'ילי גיאומטרי C הוצג ב-2019, והגיע אלינו לישראל בנובמבר 2021. דגם זה הוא של חטיבה חשמלית ייעודית של היצרן הסיני, והוא מבוסס על דגמי אמגרנד של היצרן. גאומטרי C מוצע עם מנוע אחד ובשתי גרסאות סוללה (פרו 350, פרו 460), והוא נבחן כאן עם הגדולה יותר. 

סוג רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) * גרסה פרו 460 * בסיס גלגלים 270 ס"מ * מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 7.7 ש' * סוללה 70 קוט"ש * טווח מוצהר 460 ק"מ * טעינה DC ב-75 ק"ו * מחיר 165,000 שקלים.

זאת ועוד
התמחור לדגם זה, בהינתן נתוניו, הביא לכך שעד היום נמסרו 7000 יחידות ממנו בישראל. הדגם הזה ניצח במבחן הטווח הקודם ולכן הוא נמצא כאן על תקן האלוף המכהן, אותו המתחרים האחרים ינסו לנצח.

אורה פאנקי קאט
צילום: עזרא רפאל

אורה פאנקי קאט מעוצבת בהשראת דגמי עבר ומאופיינת במופע רטרו – לא של דגם מסוים, אלא בקו כללי המייצר מראה ומופע מקוריים עם קריצה לעבר, גם בפנים; מתי ראיתם לאחרונה גלגל הגה כל כך רזה? אורה הוא המותג החשמלי של גרייט וול מוטורס (GWM), יצרן רכב סיני שבבעלות פרטית, וכל דגמי אורה, כיום חמישה במספר, משלבים בשמם את המילה 'חתול'. עם זאת, המראה מלפנים דומה יותר לזו של החיפושית החדשה מאשר של חתול, וזה לא במקרה. המעצב של אורה הוא עמנואל דרטה (Derta), שהיה המעצב הראשי של פורשה. אה, והיא דורגה ע"י ארגון EuroNCAP כרכב הבטוח ביותר בקטגוריה שלו, ובטיחות זה חשוב.

סוג משפחתית קומפקטית * גרסה  400 +PRO * בסיס גלגלים 265 ס"מ * מנוע 171 כ"ס * הנעה קדמית * 0 ל-100 ב-8.2 ש' * סוללה 63.1 קוט"ש * טווח מוצהר 420 ק"מ * טעינה ב-DC עד 80 ק"ו * מחיר 172,000 שקלים.
 - יש לציין כי 900 המכוניות הראשונות של המותג ישווקו במחיר מוזל של 165,000.

זאת ועוד
ה'חתול המגניב' הזה מוצע בישראל בגרסת מנוע אחת (171 כ"ס), עם שני סוגי סוללה לבחירה (לטווח של כ-300 או כ-400 ק"מ) ובשלוש רמות גימור ('פרו', 'פרו+', 'GT'). למבחן קיבלנו את רמת גימור 400 +PRO. עצה ידידותית? זו הגרסה לקנות. ה-GT יקרה ממנה ב-13,000 שקלים וכוללת בעיקר תוספות קוסמטיות בפנים ובחוץ, רובן באדום; חסכו את הכסף ולכו על רמת האבזור שמתחת ל-GT.

Aiways U5
צילום: עזרא רפאל

ה-U5 הוא הדגם הראשון של Aiways בארץ. למעשה, זהו הדגם הראשון של החברה הצעירה, ופרט לישראל הוא משווק כרגע רק בבלגיה, דנמרק, צרפת, איטליה והולנד. מדובר ברכב פנאי חשמלי המקביל במימדיו לרכבי פנאי בינוניים כמו סקודה קודיאק. אה, כמה צעירה אתם שואלים? החברה נוסדה ב־2017 על־ידי פו קיאנג, מנהל המכירות של וולוו בסין, ואיש העסקים גארי גו. השם, Aiways, משלב את המילה הסינית Ai, שמשמעותה אהבה, ואת המילה האנגלית דרכים או נתיבים - כי רכב סיני עושים באהבה, או שלא עושים בכלל.

סוג רכב פנאי/שטח בינוני * גרסה Xcite (410 ק"מ) * בסיס גלגלים 280 ס"מ * מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 ב-7.5 ש' * סוללה 63 קוט"ש * טווח מוצהר 410 ק"מ * טעינה ב-DC עד 92 ק"ו* מחיר 162,500 שקלים ('Prime'; ב-179,000 שקלים).

זאת ועוד
רמת האבזור הבכירה עושה שימוש באותן הסוללות ואותו המנוע, והיא מוסיפה חישוקי "19, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת האחורית, חיישני חנייה קדמיים, חניה אוטומטית, ריפוד עור ועוד. מעבר לתוספת במחיר, המחיר האמיתי של האבזור והחישוקים הגדולים הוא ירידה בטווח המוצהר, מ-410 ק"מ ל-400 ק"מ. 

BYD אטו 3
צילום: עזרא רפאל

ה-BYD אטו 3 (ATTO 3) הוצג לראשונה ביולי 2021 והגיע אלינו בספטמבר 2022. העיצוב החיצוני נקי ופשוט למדי, אולם את ההפתעה בהופעה שמרה BYD לתא הנוסעים. מבט פנימה יגלה סביבת נהג מעוצבת להפליא עם שלל אלמנטים בהשראת "הליכון כושר דינמי", לא פחות. אפרופו עיצוב ייחודי - אם אתם נוסעים עם ילדים ברכב, תחשבו פעמיים לפני שתראו להם כיצד לנגן על המיתרים בדלת, כי מהר מאוד הם יתחילו לנגן על העצבים שלכם (מבוסס על סיפור אמיתי).

סוג רכב פנאי בינוני (C-SUV) * גרסה Design * בסיס גלגלים 276.5 ס"מ * מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל-100 ב-7.3 ש' * סוללה 60.5 קוט"ש * טווח מוצהר 420 ק"מ * טעינה ב-DC עד 80 ק"ו * מחיר 175,500 שקלים (לאחר עליית המחיר).

זאת ועוד
הרבה קולות מופתעים נשמעו בעולם לאחר שארגון בטיחות הרכב האירופאי המפורסם שחרר את תוצאות מבחני הריסוק של האטו 3 (נקרא יואן בשווקים אחרים) -יורו NCAP בדק את אטו 3 בשנת 2022 והעניק לו דירוג של 5 כוכבים עם ציון של 91% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים ו-69% בהגנה על הולכי רגל. מפתיע. מפתיע ומרשים.

מבחן טווח השוואתי - BYD נגד ג'ילי נגד אורה נגד Aiways
צילום: עזרא רפאל
 

מתחילים בנסיעה

הגשם נרגע לבינתיים, אבל אור השמש מתקשה לחדור דרך ענני המלחמה שמכסים את גוש דן כעת. ארבעה כלים כל-חשמליים עומדים לצאת בשורה מהרחבה האחורית של אצטדיון פתח תקווה. לכולם 100% סוללה. באופן מפתיע, מחשב הדרך מראה כי הטווח בכל רכב זהה לזה המוצהר במפרט הטכני – תוצאה של צריכה נאותה עד-כה, לפי סגנון הנהיגה והתוואי. כנראה שמי שנהג לפנינו היה עדין ונסע לאט בתוך העיר. אין דאגה, אצלנו זה לא יקרה.


דגם                         טווח מוצהר     טווח לפני נסיעה
ג'ילי גיאומטרי C עם        460               460              
אורה פאנקי קאט עם       420               420
הAiways U5 עם           410               410
הBYD אטו 3 עם            420               420    


עזרא הצלם שוקד על כיסוי המצלמה מפני הגשם באמצעות כמה שקיות ניילון וכמות לא סבירה של איזולירבנד. הגשם הולך וחוזר לסירוגין, ונראה שלעזרא קר בחוץ. זה הזכיר לי להדליק את המסאג' והחימום בכיסא באורה. כל הנהגים מסמנים לי שהם איפסו את מחשבי הדרך בהצלחה, אז אנחנו יוצאים לדרך. 

אורה פאנקי קאט טווח נסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

עצירה ראשונה

צומת קמה (קטע: 90 ק"מ; מצטבר: 90 ק"מ)
התנועה זרמה עד כה. ציפיתי לעומסים בשעות הבוקר, עת עם ישראל עושה את דרכו לעבודה, אבל נראה שמזג האוויר האומלל הפחיד אותם. אני תוהה לעצמי אם הכבישים היו ריקים באותה מידה בחורפים שעברו, או שהקורונה התירה את סכר העבודה מהבית.

אנחנו מתחלפים במכוניות וממשיכים לנוע בקצב נאה לכיוון ערד. עכשיו אני ב-Aiways, מביט החוצה מהחלון. נדמה שנותרנו בכביש לבד עם כל נהגי המשאיות שנעים דרומה.


דגם                         אחוז סוללה       טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי C עם        80%               354
אורה פאנקי קאט עם       73%               313
הAiways U5 עם           68%               276
הBYD אטו 3 עם            70%               301 



היעד אמנם עוד רחוק אבל מחשבי הדרך כבר מתחילים להציג טווח קטן יותר מהאחד האופטימי שאיתו התחלנו את הנסיעה - גמענו 90 ק"מ עד לעצירה הראשונה בזמן שהטווח שאיבדנו במכוניות נע בין 105 ל-125 ק"מ.

Aiways U5 טווח נסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

עצירה שנייה

ערד (קטע: 55 ק"מ; מצטבר: 145 ק"מ)
יצאתי מה-U5 ועברתי ל-BYD. אחרי כמעט 150 ק"מ, הנהגים מתחילים לגבש דעות ותחושות לגבי מכוניות. למשל, כל אלה שהתנסו בדגמים השונים עד כה, מרוצים מהמרחב מאחור באייווייס, כולם נהנו מתא הנוסעים ב-BYD על אף הגימיקים, אולי בזכותם, איש לא הבין מדוע מערכות הבטיחות באורה צועקות בהיסטריה למרות שאנחנו לבד בנתיב, ואין רכב לפנים לפחות במרחק של קילומטר. אחרי מספר דקות של שיחה נראה שמתחילה להיווצר לה טבלה עם פייבוריט בולט למקום השני. הבהרה חשובה: חלילה לא הימרנו מי יגיע למקום השני, שהרי הימורים אסורים בחוק, ואנחנו אזרחים שומרי חוק. חוץ מזה, אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.


דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי C עם        61%              276             
אורה פאנקי קאט עם       54%              236
הAiways U5 עם           45%               149
הBYD אטו 3 עם            50%              212  



Byd אטו 3 טווח נסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

עצירה שלישית

תצפית תמר (קטע: 45 ק"מ; מצטבר: 190 ק"מ)
עוד עצירה, עוד חילוף - עזבתי את ה-BYD ונכנסתי לג'ילי. מבט קצר בלוח המחוונים מגלה שה-BYD והאורה עדיין קרובות הן מבחינת אחוזי סוללה והן מבחינת טווח. עכשיו המבחן מתחיל להיות קצת יותר מעניין עבורינו, הפערים בין טווח הסוללות של המתמודדות גדלים. שימו לב לצריכה עד כה:


דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי C עם        53%             244             
אורה פאנקי קאט עם       45%              192
הAiways U5 עם           32%              109
הBYD אטו 3 עם            42%              176  



ג'ילי טווח נסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

עצירה אחרונה

פונדק 101 (קטע: 80 ק"מ; מצטבר: 270 ק"מ)
ליטבתה השיירה לא הגיעה. למעשה, הניפוי הראשון התרחש מעט אחרי פונדק 101. אז אם חלפנו על פניו, מדוע אני מציין את פונדק 101 כנקודת העצירה? הסיבה היא ה-Aiways. יש 50 ק"מ בין הפונדק ליטבתה, אבל הצג של ה-U5 מראה לנו 0% ומלפנינו עוד כמה עשרות ק"מ. מזג האוויר הקר פגע בכושר הביצוע של הסוללות, והעובדה שהמהירות הייתה גבוהה יחסית בוודאי לא סייעה גם היא. התנאים לא לטובתנו, והחלטנו לעשות אחורה פנה. ה-Aiways פרש לאחר לכבוד למטען המהיר שבצד הפונדק, בעוד היתר המשיכו דרומה לכיוון יטבתה. 

לוח שעונים אפס אחוז סוללה
צילום: אדר לב-ארי


דגם                         אחוז סוללה     טווח נותר
ג'ילי גיאומטרי C עם        32%              147             
אורה פאנקי קאט עם       18%               69
הAiways U5 עם            0%                ---
הBYD אטו 3 עם            14%               58  



מבחן טווח חשמליות השוואתי (אורה, BYD, ג'ילי, Aiways)
צילום: עזרא רפאל
 

עצירה אחרונה שלא קרתה

מה החזאי מבין? כנראה שיותר מאיתנו. אנחנו החלטנו להמשיך בנסיעה דרומה למרות אזהרת שיטפונות שבקעה מהרדיו. "מי צריך רדיו עכשיו" אני חושב לעצמי בזמן שאני מחבר את הספוטיפיי לרכב (אנחנו ב-2023, איך זה שאנדרואיד אוטו או אפל קארפליי אלחוטיים עדיין כל כך נדירים? תסכול). בכל אופן, אתם בוודאי כבר יודעים מה קרה מיד אחרי זה. שיטפונות.

תוך דקות ספורות הראות ירדה כמעט לאפס, אבנים וסלעים ענקיים נשטפו לאספלט יחד עם הזרם ועלינו נחתה ההבנה שכדאי לבצע אחורה פנה. ברק אדיר נוחת בקרבתנו ומאיר את הפנים של גיא ואוהד. אני שם ברקע את Riders on the storm.

מבחן טווח לרכב חשמלי
צילום: עזרא רפאל
 

סיכום

לאילת אמנם לא הגענו, אפילו לא ליטבתה, אבל עדיין אנחנו חייבים לסכם כי הגענו לסיום מבחן הטווח. באופן לא מפתיע, גם הפעם המנצח הוא ג'ילי גאומטרי C, בעיקר בשל סוללה גדולה וגם כי הוא היחיד שהיה מסוגל להגיע לאילת ביום המבחן. אם אתם שואלים אותי, הקרב האמיתי היה בין האורה ל-BYD. שתי המכוניות היו קרובות מאוד אחת לשנייה לאורך כל המבחן.

אמנם מזג האוויר הקיצוני היה לרעתנו ואילץ את הרכבים לבזבז יותר אנרגיה מאשר ביום שגרתי, אבל תנאי הפתיחה היו שווים וכך גם תוואי הנסיעה ואילוצי הדרך.

כאן נציין כי צריכת החשמל של הג'ילי הייתה מצוינת ועמדה על 5.9 ק"מ/קוט"ש. במקום השני אורה פאנקי קאט עם צריכה מעולה של 5.5 ק"מ/קוט"ש. לאורה סוללה הגדולה במעט מזו שב-BYD שהגיע מיד אחריו (63 לעומת 60.5 קוט"ש), אך הצריכה שלו הייתה כמעט זהה לזו באורה. Aiways U5 מתייצב רביעי, עם צריכה של 4.6 ק"מ/קוט"ש.

אורה פאנקי קאט טווח חשמלי
צילום: עזרא רפאל

בשורה התחתונה, גם אחרי עליות המחירים של תחילת 2023, נותרו אופציות לא רעות למי שמחפש רכב חשמלי שישרת את המשפחה בפחות מ-200 אלף שקלים. לכל אחד יתרונות ומגרעות משלו, אבל זה מבחן טווח אחרי הכל. אז אחרי שסיפרנו לכם על גשם, הצפות, סלעים במדבר, הימורים וריבית פיגורים, הגיע הזמן לחלק החשוב באמת: מה היה הטווח בפועל?

1. ג'ילי גאומטרי C - טווח 419 ק"מ
2. אורה פאנקי קאט - טווח 342 ק"מ
3. BYD אטו 3 - טווח 331 ק"מ
4. Aiways U5 - טווח 273 ק"מ

סיכום מבחן טווח חשמלי
צילום: עזרא רפאל

- פורסם לראשונה ב- 23/03/2023, נוסף וידאו.